"Ruler, Lover, Sage and Sceptic: Receptions of King Solomon"

1. Project description

Dieses Forschungsprojekt widmet sich der Rezeptionsgeschichte König Salomos in Literatur und Musik. Beispielhaft soll an der Rezeption König Salomos sowohl die Rezeptionsgeschichte biblischer Texte als auch die von diesen Texten geprägt Kulturgeschichte in den Blick kommen.
(Kurzbeschreibung)

This research focuses on the various images of King Solomon: his biblical portrait and its reception in literature and music. The project will show how the biblical images unfold as an ongoing process of reading and rewriting within the cultural context of their time.
(project summary)

2. Team

3. Publications

  • Susanne Gillmayr-Bucher. Solomon: Wisdom’s Most Famous Aspirant. In: Aitken, James;  Clines, Jermemy; Maier, Christl (Eds.). Interested Readers. Essays on the Hebrew Bible in Honor of David J.A. Clines. Atlanta: Society of Biblical Literature 2013, 73–85. open access
  • Susanne Gillmayr-Bucher. "Alles eitel und so weitel'' — Lyrische Erinnerungen an Salomo. In: Robker, Jonathan; Ueberschaer, Frank; Wagner, Thomas (Eds.), Text — Textgeschichte — Textrezeption  (AOAT 419)  Essays in Honor of Siegfried Kreuzer. Münster: Ugarit-Verlag  2014, 647–663. open access
  • Elisabeth Birnbaum, Susanne Gillmayr-Bucher. The wise king's vanity: The הבל motive in the reception of king Solomon''. In: BibRec 3 (2015), 265–290. open access
  • Elisabeth Birnbaum. "Just call me Salomo?" Hld 3,6–11 und 8,11–12 als Fallbeispiele der Hoheliedinterpretation, in: Schwienhorst-Schönberger Ludger (ed.), Das Hohelied (ÖBS) Freiburg: Peter Lang 2017, 181–206.
  • Elisabeth Birnbaum. Lexikonartikel: Song of Songs in fiction. In: Oxford Biblical Studies 2017  open access
  • Elisabeth Birnbaum / K. Offermann. Zwischen dir und mir. Exegesen, Anregungen und Bibelarbeiten zum Hohelied der Liebe (Texte zur Bibel 33); Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag 2017.
  • Elisabeth Birnbaum. Sulamit und die Kirchenväter. Wer ist die Geliebte des Hoheliedes? In: Siquans, Agnethe (Hg.), Biblische Frauen in patristischer und rabbinischer Rezeption/Biblical Women in Patristic and Rabbinic Reception, JAJ.Supplements, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2017, 121–148.
  • Elisabeth Birnbaum. Salomo in Barock und Moderne – ein interdisziplinäres Kaleidoskop. In: Die Bibel in der Kunst, Jahrgang 1 (2017), 1–25. open access
  • Antonia Krainer. King Vidor „Solomon and Sheba“ (1959) – Hintergründe und Wirkungsgeschichte. In: Die Bibel in der Kunst, Jahrgang 1 (2017), 1–15. open access
  • Susanne Gillmayr-Bucher. "Lächelnd scheidet der Despot" — Kritische, ironische und komische Salomobilder in moderner Lyrik. In: Die Bibel in der Kunst, Jahrgang 1 (2017), 1–19. open access
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Re-creating Solomon’s wise words. In: Scott C. Jones, Christine Roy Yoder (Hgg.), "When the Morning Stars Sang": Essays in Honor of C. L. Seow (BZAW 500). Berlin, Boston, NewYork: De Gruyter, 2018, 189–208.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. König Salomos Tempel und Königreich. Neue Einblicke durch eine literarische Analyse der Räume. BiKi 2 (2018), 62–68.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Who is Solomon? Intertextual Readings of King Solomon in Reception History. In: Hyun Chul Paul Kim; Marianne Grohmann, Second Wave Intertextuality and the Hebrew Bible, Resources for Biblical Study 93, Atlanta: SBL Press 2019, 241–259.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Glory and Remorse: Transitions in Solomon’s Prayer (1 Kings 8). In: Susanne Gillmayr-Bucher;  Maria Häusl (ed.), Prayers and the Construction of Israelite Identity (Ancient Israel and its Literature 35), Atlanta: SBL 2019, 125–146.
  • Antonia Krainer, König Salomo und der Spatz. Zur Rezeption einer jüdischen Legende bei Rudyard Kipling und deren Fortschreibung. In: Die Bibel in der Kunst, Jahrgang 1 (2019), 1–13. open access
  • Imelda Rohrbacher, Salomo-Figuren der Frühen Neuzeit und Aufklärung. In: Die Bibel in der Kunst, Jahrgang 1 (2019), 1–32. open access
  • Imelda Rohrbacher und Michaela Neidl (Hg.). Christian Weise, Comoedie vom König Salomo (1685). Kritische Erst-Edition. In: Zeitsprünge. Forschungen zur Frühen Neuzeit 23, Heft3/4 (2019), 169–514.

4. Lectures

  • Susanne Gillmayr-Bucher. "What is the Price for Quietude? Re-Imagining king Solomon." Paper read at the Annual Meeting der European Association of Biblical Studies (EABS) 2013 in Leipzig, 39.7–2.8.2013.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Salomo als Schriftsteller. Lecture at the workshop "Salomo: Bilder - Brüche - Konstruktionen" University of  Tübingen, 12.–13. June 2015.
  • Elisabeth Birnbaum. Konstruktionen Salomos im Koheletbuch und in christlich-jüdischer Rezeption.  Lecture at the workshop "Salomo: Bilder - Brüche - Konstruktionen"  University of Tübingen, 12.–13. June 2015.
  • Elisabeth Birnbaum. Why (dis)like Solomon? Reasons for an (un)favourable view of Solomon in Song of Songs. Paper read at the Shir ha-Shirim-Workshop in Prag, 9.–11. June 2015.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Solomon's prayer. Paper read at the Annual Meeting der European Association of Biblical Studies (EABS) in Cordoba, 12.–15. Juli 2015.
  • Elisabeth Birnbaum. 1000 und (k)eine Braut. Salomo als Prüfstein der Hoheliedinterpretation. Lecture read at the annual meeting of the "Arbeitsgemeinschaft der katholischen deutschsprachigen Alttestamentlerinnen und Alttestamentler (AGAT)" in Vienna, 30. August – 2. September 2015.
  • Elisabeth Birnbaum. Papas Liebling? Muttersöhnchen? Wessen Sohn ist Salomo? Paper read at the annual Meeting of the "Arbeitsgemeinschaft der Assistentinnen und Assistenten an bibelwissenschaftlichen Instituten in Österreich" in Graz, 23.–25. September 2015.
  • Elisabeth Birnbaum. Rebuffing Solomon. The interlacement of Culture, Exegesis and Art in the Drama Theory of the Song of Songs. Paper read at the Annual Meeting of the Society of Biblical Literature in Atlanta, USA, 20.–24. November 2015.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. Solomon: a mirror of political discourse. Paper read at the Annual Meeting of the Society of Biblical Literature in Atlanta, USA, 20.–24. November 2015.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. “The king and the land: the role of King Solomon in spatial constructions of the land”. Invited paper for the conference “Land: Texts, Narratives and Practices”, University of Pretoria, 31.8.–1.9.2016.
  • Elisabeth Birnbaum. “The Abduction into the Seraglio – the Drama Theory and Solomon’s Harem in the Song of Songs”. International Conference on Song of Songs, Pretoria, 31.8.–2.9. 2016. 
  • Elisabeth Birnbaum, “Solomon’s harem and Shulamite’s abduction: The presuppositions and impacts of the drama theory of the Song of Songs.” IOSOT conference in Stellenbosch, 4.–9.9. 2016.
  • Susanne Gillmayr-Bucher. “Intertextual reading processes and literary receptions of the Bible”. SBL Annual Meeting in San Antonio, 19.–22.11. 2016.
  • Imelda Rohrbacher, Christian Weises „Comoedie vom König Salomo“ von 1685, Institut für Neuere deutsche Literaturwissenschaft, Universität Stuttgart / Stuttgart Research Centre for Text Studies, 23.1.2019.
  • Imelda Rohrbacher, Von Herrscherweisheit und Liebesboten – Salomo-Figuren der Aufklärung bei Klopstock, Gleim und Goethe. Institutstagung des Instituts für Germanistik, Universität Wien, 3.–5. Juni 2019.

Forthcoming lectures

  • Imelda Rohrbacher, Gefühle in der Literatur der Frühen Neuzeit.  Keplersalon Linz (Vortragsreihe „Stichproben“), 10.3. 2020.
  • Imelda Rohrbacher, Christian Weises „Comoedie vom König Salomo“ – Eine Edition.  Christian-Weise-Bibliothek Zittau, 29. 4. 2020.
  • Imelda Rohrbacher, Nestroys Vorfahren – Rhetorik und Intrige bei Christian Weise. 46. Internationale Nestroy-Gespräche Schwechat, 30.6.–4.7. 2020.
  • Imelda Rohrbacher, Song of Songs and German orientalism in the 18th century – Herder, Goethe, Rückert.  Hohelied-Tagung des Instituts für Alttestamentliche Wissenschaft und Archäologie der Universität Wien, September 2020.
  • Susanne Gillmayr-Bucher, "König, Weiser, Liebhaber und Skeptiker" Salomos Weiterleben in der Literatur. Tagung “Solomon reigned over Israel and Judah in Jerusalem” (3 Kgdms 2:46l): Textual, Literary, and Historical Considerations of the Figure Solomon in 1 Kings 1–11 // 3 Kingdoms 1–11. Wittenberg, 7.–9. Mai 2021.

5. Database

The database of our project stores the most important literary works and musical compositions featuring Solomon. This database is still "work in progress" but you may already access a preliminary version here.

6. Conference (18.–20. May 2016 in Linz)

"Salomobilder in Barock und Moderne. Ein interdisziplinäres Kaleidoskop“. 

Die Beiträge der Konferenz wurden in der Zeitschrift "Die Bibel in der Kunst / Bible in the Arts" (Jahrgang 2017) veröffentlicht und sind online frei zugänglich.

7. Research grant

The project (P 25473-G15 / P 29909-GBL) has been funded by the Austrian Science Fund (FWF) since 1.12.2013.